Bowl foods vokser som trend – nå er det skålmat som gjelder

Acai frokost er supermat - lag gjerne en smoothies skål med chia frø, bie pollen, goji bær og frukter. Norske blåbær er også suverene. Foto: Foodwatch

Ramen bowl, pasta bowl , buddha bowl, cernal bowl og smoothie bowl er eksempler på trendy skålmat som tar av på restauranter rundt om i verden. Hva er så trendy mat-boller, eller skålmat? Ta en titt på menyen på de lokale kafeene, antakelig vil du finne en del «skålmat» – trender er absolutt i ferd med å innta Norge også.

Hvorfor en skål?

Ja hvem vet vet? Det er bare blitt trendy. Noen elementer må være i en skål eller bolle fordi de er mer som en solid halvflytende suppe, men andre? For øyeblikket er det kult å servere mat i en skål – eller dyp tallerken – i stedet for på en vanlig tallerken. Likeså antar jeg at det betyr at hvis du skal servere alt som er stablet opp i en skål, kan du enkelt gjøre det samme i en take-away-beholder. Dandert med en nennsom hånd ser det også kunstferdig, moderne og appetittvekkende ut. Felles for skålene er at maten ikke nødvendigvis er blandet som i en salat, den ligger presentert i hver sin andel i skålen. Unntaket er selvsagt salatene og suppene som også serveres i boller eller skåler.

Buddha smalliStock 873110824 highBuddha-bollen finnes i mange varianter – kombiner det du liker mest selv. Foto: Foodwatch

Det finnes mange forskjellige matvarer i matskåler, og selvfølgelig er kjendis kokker over alt opptatt av fenomenet. Jamie Oliver har for eksempel «15 deilige og sunne en skåloppskrifter». Omtrent alle synes å falle i en av fem kategorier – supper, salater, asiatiske nudler, asiatiske risretter og frokostblandinger. Du kan jo selv lage deg varianter som er sunne og sørge for en god kontorlunsj.

Buddha Bowl

Buddhaen selv spiste lite og fokuserte ikke mye på mat i det hele tatt. Imidlertid spiste han fra en skål. De buddhistiske munkene spiste det som ble plassert i skålen av landsbyboere og det de fikk tildelt av veldedighet. I dag er det en ‘mindfulness’ og ‘Zen trend’, og dette har spilt over i mat og ernæring. For en mer ideell fordøyelse og vekttap anbefales det at vi spiser med omtanke, at vi er oppmerksomme på hva vi spiser, at det vi spiser smaker, og at vi tygger godt og hører på kroppens signal om når vi har fått nok mat. Alt dette gir mening til Buddha-skålen.

Hva er i en Buddha Skål?

Innholdet varierer. Opprinnelig var disse skålene Vegan og inneholdt ingen animalske produkter. Tenk noe av følgende: kokte korn – ris, quinoa, farro etc., tofu, linser, kikkerter, nudler og grønnsaker – grillet, dampet eller rå pluss en slags dressing. Det er vanligvis en ganske sunn lunsj, og hvis kornene er fullkorn så vil det få deg til å føle deg fornøyd til middag og øke fiberen din. Du kan lage din egen ganske enkelt, og det finnes tusenvis av oppskrifter ute på nettet.

Acai Bowl

Acai er en trendy ingrediens, – en bær som vokser på palmer i Sør-Amerika. Den er superrik i antioksidanter, og har fått rykte på seg til å hjelpe folk ned i vekt. Norske blåbær og krekling som også er antioksidantibomber, kan selvfølgelig også brukes.

Acai er det mørke og lilla bæret som vokser vilt i Brasils regnskog, er spekket med sunne næringsstoffer og skal inneholde mer antioksidanter enn blåbær.

Det finnes frysetørket pulver eller en frossen puree om du ikke får kjøpt bærene i fersk tilstand. Acai kan ha bivirkninger, så du bør være klar over at det kan føre til oppblåsthet, kramper og diaré hos noen mennesker. Bivirkningen reduseres ettersom kroppen din blir vant til maten. Men Acai bær inneholder også så mye kalium at det er ikke egnet hvis du er på en lav-kalium diett, og da de kan redusere blodsukkeret. De anbefales heller ikke for de som tar medisiner for diabetes. Et godt alternativ er da å bruke de norske blåbær!

Hvordan lager du en Acai Skål?


Bland Acai pulver eller den frosne pureen med enten yoghurt eller melk, og banan (for å gi det tykkelse) i en blender. Hell blanding med Acai i en bolle og deretter lag på lag med det du liker å spise til en fancy frokost; – müsli, blåbær, bringebær, skiver av banan, kokos, skivede mandler og hakkede hasselnøtter. Det er bare budsjettet og din fantasi som setter begrensninger. Med sin fruktighet og sødme er dette en god frokostskål.

Poké Bowl –


Poké Bowls stammer fra Hawaii. Tradisjonelt inneholder de kuber av rå fisk, ris og grønnsaker. Pokéskålene kan være en veldig sunn og tilfredsstillende lunsj eller middag, bruk da gjerne lokale korn når du lager dem i istedenfor ris. Bland med kokte gryn, det du har av grønnsaker og kuber av rå fisk, og gjerne en god dressing.

Poke smalliStock 827801014 super

Smoothie Skåler

Smoothie skålene ligner på Acai Skålene, men er ofte søtere og mer smoothie basert. La deg inspirerer til å bruke frukt og bær som de har tilgjengelig for sesongen. Bland gjerne med kornblandinger og nøtter.

Les mer om norsk korn her og nøtter her.

Small smoothieBowls

Andre Mat-skåler

Bibimbap smalliStock 493066234 high

La deg inspirerer av asiastiske smaker. Bruk gjerne nudler, men basert gjerne på lokale råvarer som egg – de gjør deg klokere – og sesongens grønnsaker.

Kilde: Foodwatch