Mange produkt-innovasjoner hos de store meieriene

Q-Meieriene lanserer blant annet iskaffe med 30% mindre sukker og et helt nytt yoghurtkonsept i februar 2019 Foto: Q

Det er alltid spennende å følge produkt-innovasjonen hos de større meieriene, og se hvilke trender som rører seg i et melkemarked i stor endring. Nordmenn drikker betydelig mindre melk enn før, mens tilfanget av produkter med melk som råstoff øker.

Q-Meierienes nysatsing

Q-Meieriene lanserer blant annet iskaffe med 30% mindre sukker og et helt nytt yoghurtkonsept i februar 2019. Nytt år betyr produktnyheter og i midten av februar ruller Q-Meieriene ut nyvinninger i butikk. Sentralt står ønsket om å utfordre i yoghurthyllene og skape mer variasjon innen iskaffe, heter det i ei pressemelding.

Iskaffe, nye yoghurtsmaker, hel melk på store kartonger og Skyr® med müsli er først ut i år og meieriet takker lojale Q-forbrukere for at hele 11 nye varelinjer straks er på plass i landets butikker.

Skyr® fortsetter eventyrlig vekst

– Vi ønsker å gjøre ting på en smartere og bedre måte og er så heldige å få tilbakemeldinger fra forbrukerne våre hver eneste dag. Våre produktutviklere er hver uke ute av kontoret for å treffe forbrukerne hjemme, på farten eller på arbeidsplassen og sammen er vi nå klare for å kjempe frem våre nye åpne innovasjoner, sier innovasjonssjef i Q-Meieriene Annette W. Jung.

En av nyhetene de har fått flest spørsmål om er Din Skyr®. Din Skyr® ble for første gang lansert i smaken rabarbra og jordbær i fjor og ble raskt en suksess. Det var Q-forbruker Tiril fra Lillehammer som satte Q på sporet av en såkalt «limited edition». For å den aktuelle smaken engasjerte Q-sjefen flere tusen forbrukere til å sette sammen sin drømmesmak. – Mange er nok spente på hva neste «limited edition» blir, sier Q-sjefen Bent Myrdahl. Er det en ting han har lært etter å ha redefinert mellommåltidskategorien de siste ti årene så er det at variasjon er den viktigste driveren. Ut av en enorm rekke smakskombinasjoner i «big data-stil» kom de til slutt frem til at 2019s første smak ble Kirsebær og Vanilje.

Protein er fremdeles trendy

– Vi traff en trend med proteinrike Skyr® for noen år siden. Normalt skulle man tro at slike trender avtar, men vi ser det motsatte. Skyr® har hatt en økning på 20% etter 2016, forteller Myrdahl. Samtidig er det mange som er redde for at første limited edition med jordbær og rabarbra forsvinner. Til de har han en gladnyhet; smaken videreføres til et nytt muslikonsept. – Dette er en unik og spennende topping som du ikke finner i skapet hjemme, og den skal oppfattes som god og sunn på flere måter. Proteinrik yoghurt og sunn müsli sammen gir et helhetlig lite mellommåltid som gir riktig energi og påfyll, sier markedsdirektør i Q, Kristine Aasheim.

Ingen kompromiss på smaken på iskaffe

– Endelig kan vi fortelle at vi lanserer et av de mest etterspurte produktene, iskaffe, sier leder for forbrukerdrevet innovasjon Mads Liabø. De siste årene er det mange som har ønsket seg dette fra Q og Liabø har dessverre ikke hatt gode nyheter til iskaffe-elskere – før nå. – Når det kommer til iskaffe så er smaken ekstremt viktig og våre produktutviklere har måtte gå mange runder før de kom frem til toppscore i smakstestene. Det er lett å lage iskaffe, men vanskelig å finne den rette smaken og samtidig svare på forbrukernes ønsker om mindre sukker og praktisk forpakning, sier Liabø. Laktosefrie Q Iskaffe kommer i to smaker: klassikeren Latte og den unike smaken salt karamell. Begge på 250ml flaske som kan pantes.

Fysen på noe digg?

Q lanserer også skogsbærsmak på 800g yoghurtpose, en smak som er blitt veldig populær de siste årene. Derfor har de også valgt å innføre denne smaken på Skyr® 175g beger samtidig. – De store tradisjonelle smakene er viktige og forbrukerne elsker Q Frokostyoghurt for sine gode rene smaker. Samtidig er det mange som ønsker seg mer variasjon. Det er nok mange som vil sperre øynene opp når de ser det nye konseptet «Q – Fysen på noe digg?», sier markedsdirektør Aasheim. Den nye yoghurten lanseres med to spennende smaker. – Q Cookies og Vanilla er en deilig vaniljeyoghurt med topping bestående av crumble og sjokolade. er en fristende jordbær- og rabarbrayoghurt med topping av hvit sjokolade og tørkede jordbærbiter – og selvfølgelig også crumble, forteller Aasheim.

Kilde: Q-Meieriene

Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.