Offisiell åpning i Ostebygda i dag

Ostebygda byr på ost som hør og bør på den offisielle åpningen i kveld Foto: Ostebygda

I dag er det offisiell åpning av prosjektet Ostebygda på Hol Ysteri & Lokalmatbutikk. Der blir det snorklipping, småprat og servering fra et stort ostebord. Kinn Bryggerier er tilstede og håndverket fra ølbryggeriet skal møte håndverket fra Ostebygda. Arrangementet kl. 18:00 er gratis for alle, støtta av Buskerud Fylkeskommune.

Flytta ysteriet til sentrum i bygda

Det er Tim Stenberg som står bak ysteriet i Hol. Foreldrene hans kom til bygda i 1989, og starta brunostproduksjon på stølen. Der produseres  geitemelka som familien bruker til den prisbelønte Prestholt-geitosten, som det selges ti tonn av i året. Brunosten har fått selskap av to kvitoster, og en variant med blåmuggost fra Eggen Gardsysteri utenfor Røros.  Før ble osten ystet på gårdsysteriet på Rudingen, men flyttet ysteriet til den  gamle jokerbutikken i sentrum.

23 oster og formidling av kulturarven

Miljøet i Hol har gått svangre med to prosjekter, og fått tilslag på to store prosjekter. Buskerud Fylkeskommune har bevilget 445 000 kroner til et prosjekt om Ostebygda, som involverer 23 oster, smør og rømme, og halvparten av mjølkekvoten i Hol, forteller Pål Knutsson Medhus i selskapet Høve Støtt. Han har ført søknaden i pennen, og er prosjektleder for Ostebygda. Alle 6 osteprodusentane er med. – Jeg var overraska sjøl når jeg gjorde opptelling i bygda, sier Pål. Vi hadde seks deltakere i forrige vinter VM, men vi sender 10- 12 oster til Oste-VM i Bergen. Der er 2 ysterier, 4 bønder og 2 tradisjonelle budeier som produserer ost i bygda, og at det ble hele 23 ulike oster var vi ikke klar over sjøl. No satser vi derfor på felles styrke, – vi skal finne sammen som produsenter og etablere en samhandling som gjør oss sterkere og tydeligere sammen. T

Stølsost ysta på sommermjølk

Pål Knutsson Medhus er prosjektleder for Ostebygda
Foto: privat

– Vi skal bygge identitet og stolthet rundt håndverket med osteproduksjonen, seier Pål. Prosjektet omhandler en felles merkevare der hovedmålet er å selge mer ost både i Norge og Europa. – Vi legger vekt på å fortelle historia om den tradisjonsrike osteproduksjonen og løfte fram kunnskap om handverket. Medhus håpar Ostebygda skal bidra til ytterligere verdiskaping. – Det er mye spennende på gang, og det andre store prosjektet vi kjører parallelt handler om formidling av kulturarven vår, inkludert design og historiefortelling. Totalt har Buskerud Fylkeskommune bevilget 595 000. – Vi er jo mektige stolte av at hele fem av produsentene våre yster ost av stølsmjølk på sommerstid, slik de gjorde før. To yster osten oppe på stølen, og fem kjører stølsmjølka til ysterier i bygda. En av de seks produsentene gjør begge deler. Da er det sommermjølk osten ystes på, for lagring og matbordets gleder utover vinteren.