Oppstartsbedrift fra Harstad lanserer digital markedsplass for lokalmat

Mariann Solaas, daglig leder i Matfra.no og kalv på Ottestad gård i Kvæfjord Foto: Matfra.no

En helt ny kanal for kjøp og salg av lokalmat har sett dagens lys i Harstad. Matfra.no, tidligere Foodspot, håper det skal føre til økt omsetning av lokalmat fra Sør-Troms – og etter hvert også nasjonalt. 

Bedriften bak, tidligere kjent som Foodspot, har arbeidet med løsningen de siste to årene. Den nye plattformen gjør det enkelt for lokalmatprodusenter å tilgjengeliggjøre sine varer for kundene. Bonden legger ut varene sine, kunden trykker «kjøp» og betalingen gjøres digitalt. Gründer Mariann Solaas har ett mål for øye: å gjøre kortreist mat tilgjengelig for alle, overalt.  

Solaas påpeker at dagens situasjon for lokalmatsalg er krevende: «Bønder ønsker å selge mer lokalt, men det er krevende å få til. Befolkningen ønsker å handle mer lokalt, men tilgangen på slike varer er for lav i butikkjedene. Vårt mål er å bygge en ny kjøpskultur for mat.» 

Løsningen er laget i samarbeid med de som skal selge varene – blant annet Kvæfjord Matkultur, et nettverk av lokalmatprodusenter og -selgere i og rundt Kvæfjord. «Mange har prøvd å lage slike webløsninger for direktesalg av lokalmat, men ingen har lyktes enda» sier gründer Mariann Solaas.

«Vår strategi er at løsningen aller først må passe godt for de som produserer maten vår. De har krevende dager med drift av gården, og er avhengig av at salget gjøres lettvint». 

Kalv på Ottestad gård i Kvæfjord og daglig leder i Matfra.no, Mariann Solaas Foto: Matfra.no

Konseptet med lokalmatsalg over web har vært testet ut i form av en prototype under navnet «Foodspot». En av kundene som har handlet herfra, Liv Kristin Lauritzen fra Kilbotn, er fornøyd med å ha tilgang på slike varer: «Jeg liker konseptet. Jeg liker å støtte lokale bedrifter og produsenter, og ikke minst smaken av lokale råvarer.»  
 
Harstadbedriften selv er fornøyd med erfaringene de har opparbeidet seg ved å drifte denne – men er glad for å nå lansere en ny løsning som kan tas i bruk nasjonalt. «Planen nå er å drifte den nye markedsplassen i Sør-Troms, se til at alt fungerer, og så satse i nye norske regioner» sier Solaas, som ikke enda har konkludert hvor de skal satse videre. «Vi har en prosess på det nå – men vi ser at kombinasjonen av større byer og et matproduserende omland er gunstig for oss».

FAKTA

  • Utviklingen av markedsplassen er finansiert av blant annet Samfunnsløftet, Innovasjon Norge og Harstad Gründerfond – i tillegg til masse egeninnsats fra gründer selv og medlemmene i Kvæfjord Matkultur.
  • Før nyttår sa Solaas opp jobben sin og satset fulltid på bedriften. Det nye navnet – Matfra.no – er valgt ut sammen med designbyrået Hipp Hurra i Harstad.
  • IT-utviklingen er gjort av Oslo-baserte Feed, som også har blitt medeier i selskapet. Feed er deleid av det finske IT-konsernet Reaktor og har en internasjonal kundeportefølje.