Plantebasert protein

10 – 20 % av maten vi spiser bør være proteiner, da disse er kroppens byggestener og essensielle for at vi skal leve. I et vanlig kosthold inkludert animalske produkter får vi i oss nok proteiner.

Proteinkilder i et plantebasert kosthold

I et norsk kosthold som inkluderer kjøtt og fisk, består disse ca. av 38 % av proteinkildene. Kjøtt og fisk inneholder også flere av de åtte (av 20) essensielle aminosyrene som kroppen trenger, i samme produkt. Det betyr at et vegetarisk kosthold må erstatte disse prosentene med andre kilder, i tillegg til å passe på at maten også inneholder en riktig blanding for å gi et fullverdig proteinrikt kosthold. Dvs. at kjøtt og fisk ikke bare kan erstattes med erter. Her må man ofte blande med flere proteinkilder for en fullverdig sammensetning.

Gode proteinkilder

  • nøtter
  • frø
  • mandler
  • belgfrukter som linser, bønner og erter
  • soyaprodukter
  • quorn (mykoprotein i soppfamilien)
  • kornprodukter av soya, quinoa, bokhvete, hampfrø og chiafrø

Fullverdige proteinsammensetninger for plantebasert kosthold

For at kostholdet skal inneholde flere av de åtte essensielle aminosyrene (de resterende 12 produserer kroppen selv), kan for eksempel disse produktene spises sammen:

  • havregryn og melk
  • brødskive og tomatbønner
  • brød og melk
  • ris og erter

Fullverdig protein

Dette er mat som inneholder alle de essensielle aminosyrene av protein, og som derfor ikke trenger å blandes for å være fullverdige i et måltid. Disse er

  • soyabønner
  • quinoa
  • bokhvete
  • chiafrø
  • hampfrø
  • quorn

Kilde: Matinfo.no