Rakrygga ølbrygging og ny strategi redder Røros Bryggeri

Frank Norvik, Jones Mikkelsen og Jørgen Langeng er stolte av de nye ølmerkene som er brygga rakrygga Foto: Hilde Bergebakken

Røros Bryggeri og Mineralvannfabrikk har tatt store grep, og lansert en helt ny serie øl, samtidig som de har parkert de fleste av sine tidligere øl-merker. Som en av to mikrobryggerier i Norge har de lansert en filtrert pils som de har store forventninger til.

Holdt på å knekke ryggen

Som så mange andre små bryggerier holdt vi på å knekke ryggen, forteller daglig leder Frank Norvik. – Vi måtte enten utvikle oss, eller avvikle, fortsetter han. Vi hadde hatt for store planer og spredde oss på for mye, – nå konsentrer vi oss kun om brygging, og har meisla ut en helt ny strategi. En av våre eiere har gått inn med ny frisk kapital, slik at Dag Aadne Sandbakken eier nå 95 % av firmaet.

Alle ansatte har deltatt i den nye strategien

Fra dag en har alle ansatt vært med. Det aller første gutta på bryggeriet sa, var at de ville bli kjent for øl med god kvalitet – de ønsket å være stolte og kunne stå rakrygga over det vi leverte. Derfor har vi lagt vekt på kvalitet i alt vi gjør. Det er en føring for oss alle og handler om hvordan vi følger opp våre kunder, våre leverandører, hvordan jeg skal lede og hvordan vi produserer, forteller Frank.

Lære av de gode

Vi ønsket å lære å produsere bedre øl og minst en god kvalitets pils. Derfor gjennomførte vi to studieturer til Sverige til bryggerier i Hedemora og Mora. Det var Magne Haugom i Rørosrein som åpnet veien for oss inn til bryggerieier Björn Falkenström på Oppigard bryggeri. Det er nemlig ikke mange som slipper inn der, forteller Norvik. Bryggerimesteren der er en eksentrisk fyr, og de lager 2,2 millioner liter med ulike varianter lokaløl som er tilgjengelig på Systembolaget.

Drømmen om en god pils

Hele 96 % av Norges befolkning liker et lyst øl. I motsetning av det vi og mange tror, er industri-øl og pils er kanskje det vanskeligste å lage av alt. Det er en lengre prosess. Vi har ikke hatt filtreringsanlegg før, så nå har vi investert i det. I tillegg har vi tatt beslutning om å levere på boks og ikke flaske, da øl holder seg bedre på bokser. Bokser blir helt tett for lys. Dag Aadne sjekket filtreringsapparater både i Europa og Nord-Amerika, og inkludert montasje har vi investert for mellom 3- 400 tusen i det nye anlegget. Tsjekkerne som var her og monterte anlegg sa vi brygga øl på feil måte, – dermed bar det ivei på ny studietur.


Fire nye øl og et alkoholfritt er å finne i dagligvare- butikkene Foto: Hilde Bergebakken

Vår pilgrimsreise

Vi besøkte rundt mange bryggerier i Tsjekkia, og tilbrakte mye tid med Tomas Korada rundt 30 mil øst for Praha. Han har studert øl i fem år og har en mastergrad i filtrering. Så da han inviteret oss ned, fikk vi virkelig lære prosessen med god pils-brygging å kjenne. Vi var innom Tomas Hub og Pilsner Urquell, og testet oss gjennom 12 andre bryggerier også, forteller Frank. – De har en imponerende kjærlighet til faget, som inspirerte oss videre. På mange vis ble det vår ‘pilgrimsreise’ – og vi fikk en opplevelse, – nesten en vekkelse, ler Frank – som jeg aldri ført har vært med på. Da kunne vi fortsette med vår ‘månelanding’, forteller han.

The Bayer and the Beast er en god bayer som er en real oppstarmmer, – et kobberfarget beist på boks som venter på å temmes. Noen vil si at The Bayer and the Beast er farlig lett og drikke – det er ‘gørrgod’ og det kan Lokalmatnytt skrive under på. Foto: Hilde Bergebakken

Lansering av 4 nye øl og litt attåt

Alle de gamle øl i Falkberget-serien har måtte vike plassen. Serien er nå brote fordi den solgte for lite. Vi har nå fire butikk-øl på boks, samt et alkoholfritt øl som har fått navnet No Buzz – No Fuzz. Vi har avtaler med Norgesgruppen i hele Norge der vi ligger i bestillings sortimentet, samt i Coop Midt-Norge og NordVest.

De har ikke investert i tappelinje ennå, men benytter Heidruns omreisende tapperi. Neste tapping skjer i juni – da skal 6 tanker bli til 60 000 bokser som skal ut i butikkene. -Jeg håper bare det holder, så vi ikke går tom før neste batch er ferdig, smiler Frank. For det tar lengre tid å produsere pils; nå bruker de dobbelt så lang tid på å produsere en øl de selger billigere enn før. Pilsen ligger ute i butikk til rundt 30 kroner boksen, og da må de ta fortjenesten på økt volum. I tillegg til butikk-øl så leverer Røros Bryggeri fortsatt en porter på flaske til vinmonopolet, og de lager sine populære brus. På brus-siden lover Frank flere nyheter framover, blant annet en brus av rabarbra.

Brygga Rakrygga og ny kul design

Røros Bryggeri er stolt av den nye logoen og formspråket på flaskene. Det er kommunikasjons byrået Headspin i Trondheim som har hjulpet dem med et tøft. moderne uttrykk. Bak på hver boks er det også et passende Røros-uttrykk å få med seg, som ‘Kjøli godt’, ‘Huggutullin’ eller ‘Pes på’.

Pils out er en klassisk, filtrert pilsner som er brygget på tsjekkisk måte. Den lange, spesielle bryggeprosessen har ført til en klar, lys pils som passer godt til alt fra taco og gullrekka, som når du får ‘frammun’ på besøk lover Røros Bryggeri Foto: Hilde Bergebakken
Isle of IPA – Indian Pale Ale – er fruktig og lettdrikkan. Bør nytes med måte slik at en ikke blir ‘huggutullin’ anbefaler Røros Bryggeri Foto: Hilde Bergebakken

Tidligere artikler om Røros Bryggeri ; Selger på gode historier og Etterlyser reduserte avgifter på økologisk produksjon