Sterkt fokus på lokalmat i Coop Midt Norge

Kjetil Kvarteig gir lokalmaten stor plass og fokus i Coop Midt Norge Foto: Hilde Bergebakken

Coop Midt-Norge (CMN) er landets nest største samvirkelag og driver 127 butikker og har over 200 000 medlemmer og eiere. I sommer fusjonerte Coop Midt-Norge og Coop Røros med sine 17 butikker. Markedsandelen til Coop i Trøndelag er høyest i landet, og har en omsetning på 6 mrd kroner, som gjør dem til et av Trøndelags største selskap.

Kvarteig ble lokalmat-ansvarlig i Coop Midt-Norge

På Røros treffer vi Ferskvaresjef Kjetil Kvarteig. Etter fusjonen har han blitt kategoriansvarlig for lokalmat i Coop Midt-Norge. Kjetil har arbeidet som ferskvaresjef i 23 år, og er levende opptatt av lokalmat. Mega på Røros var en av de første i landet som jobbet med å få lokalmat inn i butikkhyllene. Nå er Kjetil 2 dager for uka på Røros og 3 dager arbeider han for hele Midt-Norge. Det at ferskvaresjefen fra lokalmathovedstaden Røros bekler en så sentral rolle i konsernet betyr mye for matmiljøet på Røros, mener Kjetil. – Med den posisjonen vi har tatt på lokalmat gjennom bevisst jobbing, var det naturlig at henvendelsen kom hit da Midt-Norge skulle ansette en egen lokalmat-ansvarlig, forteller Kjetil Kvarteig. Det er 4 regioner i Coop som har hvert sitt sortimentråd. Vi i rådet har møte med alle produsentene forteller Kvarteig. Kontakten foregår gjerne gjennom grossister som Trøndelag Mat, Servicegrossisten og Rørosmat. – Vi ønsker å jobbe med produsenter som kan lage unike ting for oss, forteller Kvarteig.

Mat var alltid viktig – det ble det egen film av

Jeg vokste opp på en gård i Hådalen i Røros hos mine besteforeldre Marit og Einar Tørres, forteller Kjetil. Mine foreldre jobba begge på sjøen. – Mat var viktig, og jeg var tidlig med på slakting, jakt og fiske, sier han; – det å skaffe mat og tilberede mat var en del av livet. Kjetil Kvarteig utdannet seg som butikkslakter på Sogn Videregående skole. Butikkslakter en egentlig en dansk tittel, og er en kombinasjon av pølsemaker, kokk og slakter. Senere tok han diplomutdannelse i kjøttfag på Ås, samt økonomi og landbruksutdannelse på Storsteigen. De første arbeidsplassene var på Ja-mat i Oslo og Bunnpris i Trondheim, før han kom tilbake til Røros for 23 år siden og begynte som ferskvaresjef på Coop Mega. Med hytte i Feragen har han jaktterreng rett utafor, og jakter både fugl og elg. – Jeg har jakta rådyr, bever og hjort også, forteller den matglade mannen. Det er laget en egen film om Kjetils mat- og jaktinteresse som brukes til opplæring i Coop-sammenheng. Filmen er laget for Mat-cooperativet som er i ferd med å dannes i Coop. Mat-cooperativet skal bestå av 8 personer som skal jobbe for matglede og utvikle ferskvare videre, forteller Kjetil.

Bilderesultat for feragsfjella bilde

Engasjement for lokalmat ble til samarbeid

Det startet jo for mange år siden, forteller Kjetil. Vi jobbet med ‘Grønne Familier’ og bevaring av Røroskua, der Reidun Roland var en av aktiv fra Røros kommune og koordinerte mye. – Heidi Horndalen som på den tiden produserte pålegg, Stensaasen og flere var samarbeidspartnere. Så kom det initiativ fra Helge Christie, Odd Tronvold på Tynset var med. Ingulf Galåen ble med på noen møter, og  vi jobbet med å få til et samarbeide mellom produsenter og dagligvaren. Kongstanken var å samarbeide om å skape en merkevare, få merket produktene og få de synlige i butikk. Vi skjønte jo at det var fornuftig å stå sammen, – vi satt jo på samme siden av bordet!

Lokalmatens anerkjennelse har økt kraftig

I starten hadde vi noen få produkter vi kunne ta inn i butikken. De måtte jo komme fra produsenter som var godkjente hos Mattilsynet. – Vi prøve å få til en plassering i butikken som gjorde at de ble kjøpt, forteller ferskvaresjefen. – Coop har jo et fortrinn, mener Kvarteig, – vi er jo eid av folk. Da er det lett å se det som en samfunnsoppgave å jobbe for mer verdiskaping lokalt også, mener Kvarteig. Vi var nok av de aller første som jobba med å ta inn lokalmat i dagligvarebutikker, mener han. Det var viktig med mat av godt håndverk. Etterhvert har anerkjennelsen kommet, – og nå i dag vil alle butikk-kjedene jobbe med lokalmat. Vi konkurrerer om å ta inn lokalmaten, og etterspørselen er økende, forteller han.

Personlig engasjement for økologi og lokal verdiskaping

Jeg er engasjert i mat og ønsker at mat skal lages rundt omkring i bygdene, forteller Kjetil. Han har aldri skjønt hvorfor man skal sende mat verden rundt når vi kan skape arbeidsplasser lokalt istedenfor. Hans interesse for økologisk mat startet tidlig. Røros Slakteri hadde tidlig noe økologisk kjøtt som kunne kjøpes. Men vel så viktig som at det var økologisk var at det var lokalt. – Du vet, den maten vi produserer i Norge er jo mye renere enn mat på kontinentet, sier han. – Jeg syns det er viktig å koble maten til et sted og gjerne en person, – slik at du vet hvor maten kommer fra og hvordan den er blitt laget, fortsetter han engasjert. Det er lett å forstå at Coop Midt-Norge sin nye lokalmat-ansvarlig brenner for matglede. – Men mat man elsker må deles med folk man er glad i, synes Kjetil, matglede og fellesskap er viktig!

Det er min oppskrift på sylte som selges i alle Mega-butikker, forteller Kjetil. Foto: Hilde Bergebakken

Kjetils sylte selges i Coop Mega over hele Norge

Det er min oppskrift som som tilbys i alle Mega-butikker, forteller Kjetil. – Jeg har laget den ut fra hvordan vi laget sylta i barndommen, og videreutviklet den til slik jeg syns er absolutt best. Og jeg forlangte at den skulle produseres på Røroskjøtt, forteller han videre, – den skal nemlig lages med ekte håndarbeid, og da ville jeg stå inne for at det ble gjort på skikkelig vis. Coop Mega tilbyr nå sylta som noe genuint over hele landet.

Ferskvaren på Mega Røros produserer flere produkter selv, som kjøttkaker, farse, sylte og spekepølser. De leverer også catering til selskaper om de blir forespurt.

Mat for Mons for Kjetil

Hva er det du tyr til når du virkelig skal kose deg da, vil Lokalmatnytt vite. – Det aller beste jeg vet er lutefisk, kommer det kontant fra Kjetil. Og da må jeg ha mandelpotetstappe til – og du kan godt skrive at det MÅ være mandel, poengterer han. Annet tilbehør er grønn ertestuing og bacon. Og så vil jeg helst ha Innerøy-akevitten, forteller Kjetil. Det er nemlig en eneste helnorske akevitten! – Der kommer krydret fra Innerøya – både karven og granskudd! Ellers er han veldig glad i hare og fugl som han har skutt selv. Han langsteker gjerne haren hel på rotgrønnsaker, mens rype og storfugl steker han brystene og koker god kraft på resten. – Det er mat det, smiler han.

Hva tror du om framtiden Kjetil?

– Jeg tror det kommer til å bli stadig viktigere med sjølberging i Norge, sier han.  I dag importerer vi 70 % av all mat, og det tror jeg snur. Det er en økende etterspørsel etter ren mat, – så det å ta vare på det norske landbruket blir avgjørende. Miljøutfordringene er et faktum, og det kan jo ikke være miljøvennlig å frakte mat rundt hele verden, mener han.   – Så du forresten statistikkene om antibiotika i mat, spør han, – Norge ligger jo nesten nederst på lista. – Det er klart at norsk, ren mat blir viktig!

Om Coop Midt-Norge

Coop Midt-Norge (CMN) er landets nest største samvirkelag og driver  127 butikker og har over 200 000 medlemmer og eiere. De er en sterk, medlemseid organisasjon, med forankring i Trøndelag. Butikkene er spredt i 24 kommuner: Trondheim, Stjørdal, Steinkjer, Levanger, Melhus, Verdal, Malvik, Namsos, Skaun, Inderøy, Klæbu, Vikna, Selbu, Verran, Meråker, Snåsa, Namdalseid, Flatanger, Osen, Tydal, Indre Namdal, Grong, Leksvik og nå også Røros kommune.

Tiltro til egenart

Coop Midt-Norge er tilsluttet Coop Norge SA, som er en fellesorganisasjon for landets 77 samvirkelag. Sammen danner disse lagene eierskapet i Coop Norge. CMN utøver en praksis tuftet på nøkkelverdiene OMTANKE, ÆRLIGHET, INNFLYTELSE OG NYTENKENDE. Vår kjerneverdi er TILTRO TIL EGENART, hvilket betyr at CMN gjennom økonomisk effektiv og profesjonell drift, søker å maksimere nytten for medlemmer og kunder. Formålet er å gi våre medlemmer god service, spesielle medlemstilbud, lave priser på gode kvalitetsvarer, samt et kjøpeutbytte basert på det enkeltes medlems handel i våre butikker. For 2018 er kjøpeutbytte for våre medlemmer fastsatt til 2 %.

Formålet med fusjonen

Sommeren 2018 ble de to samvirkelagene fusjonert: Coop Røros driver 17 butikker i Røros kommune, og hadde i 2017 en omsetning på ca. 204 mill.kr, og var eid av 6.000 medlemmer.   Coop Midt-Norge driver 110 butikker i 23 kommuner i Trøndelag, og er med en omsetning på ca. 5,8 mrd.kr. et av Trøndelags største selskap. Samvirkelaget eies av 200.000 medlemmer.  – Formålet med fusjonen er å skape økt konkurransekraft som kommer lagenes butikker, medlemmer og ansatte til gode, samt skape et robust samvirkelag som har et solid økonomisk grunnlag for videre satsing og vekst, sier Torbjørn Skei, administrerende direktør i Coop Midt-Norge.

Bilderesultat for domus røros bilde