Studie viser at å bytte rødt kjøtt med sunnere proteiner forlenger livet

Å bytte ut to skiver bacon, en enkelt pølse eller en daglig skinke-sandwich med fisk reduserer dødelighet med 25 prosent, med kylling med 17 prosent og grønnsaker med 18 prosent. Illustrasjonsfoto

En studie gjort av forskere i USA og Kina har vist at å bytte ut rødt kjøtt mot sunnere proteiner som egg, nøtter og fisk kan føre til et lengre liv.

Å kutte ned på kjøtt og erstatte det med fisk eller kylling kan forlenge livet ditt, antyder en stor studie.

Å bytte bare en porsjon rødt kjøtt om dagen, for eksempel 100 gram biff eller en porsjon spaghetti bolognese, mot et fiskemåltid reduserer risikoen for å dø iløpet av de neste åtte årene med 17 prosent.

Å bytte det røde kjøttet ut med skinnfri kylling eller grønnsaker reduserer risikoen med 10 prosent, egg med 8 prosent og fullkorn med 12 prosent.

Kutting av bearbeidet kjøtt har enda større fordeler, viser funn fra Harvard Universitetet.

Å bytte ut to skiver bacon, en enkelt pølse eller en daglig skinke-sandwich med fisk reduserer dødelighet med 25 prosent, med kylling med 17 prosent og grønnsaker med 18 prosent.

Studien, publisert i British Medical Journal, undersøkte kostholdsvanene hos mer enn 81.000 mennesker i USA.

Endringer i deltakernes matvaner ble sporet over åtte år, og de ble overvåket i ytterligere åtte år for å se hvordan dette påvirket helsen.

Resultatene viste at personer som økte inntaket av rødt og bearbeidet kjøtt med minst en halv servering per dag i løpet av de åtte årene, hadde en 10 prosent høyere risiko for å dø i den påfølgende åtteårsperioden.

De som droppet inntak av rødt kjøtt – og i stedet økte inntaket av slankere proteiner som kylling, fisk eller egg, så at risikoen for tidlig død sank.

Tidligere studier har vist at rødt og bearbeidet kjøtt er knyttet til økt risiko for type 2 diabetes, hjertesykdom og tarmkreft.

Rødt kjøtt, som biff, lam og svinekjøtt, og bearbeidet kjøtt, som bacon, pølser og kjøttdeig, har vært knyttet til flere ulike helsekomplikasjoner. Illustrasjonsfoto.

Hva er risikoene som følger av å spise for mye rødt kjøtt?

Rødt kjøtt, som biff, lam og svinekjøtt, og bearbeidet kjøtt, som bacon, pølser og kjøttdeig, har vært knyttet til flere ulike helse-komplikasjoner. NHS anbefaler derfor at voksne reduserer inntaket til 70 gram om dagen og ikke overstiger 90 gram.

American Institute for Cancer Research anbefaler at vi ikke spiser mer enn tre porsjoner rødt kjøtt per uke. De oppfordrer oss også til å «unngå» bearbeidet kjøtt.

Behandlet kjøtt inneholder ofte nitrogenbaserte konserveringsmidler som hindrer at det blir dårlig når det transporteres eller lagres.

Disse konserveringsmidlene har vært knyttet til både tarm- og magekreft.

Når rødt kjøtt blir fordøyd, blir atombindingen som gir den røde fargen til dyrets blod brutt ned i tarmene våre for å danne kjemikalier kalt N-nitroso-forbindelser. Disse forbindelsene har vist seg å skade DNA fra celler som styrer fordøyelseskanalen, noe som kan utløse kreft. Kroppen vår kan også reagere på denne skaden ved å gjøre at celler splittes raskere for å erstatte de som går tapt.

Denne «ekstra» celledivisjonen kan øke risikoen for kreft.

Rødt og bearbeidet kjøtt har også vært knyttet til type 2 diabetes.

Dette kan skyldes konserveringsmidlene som brukes eller kjøttets høyere nivåer av mettet fett enn kylling og fisk.

Forskerne skrev: «En reduksjon i totalt forbruk av rødt kjøtt og en samtidig økning i forbruket av nøtter, fisk, fjærfe uten hud, meieriprodukter, egg, hele korn eller grønnsaker over åtte år var forbundet med lavere dødsrisiko i påfølgende åtte år.

«Disse funnene tyder på at en endring i proteinkilden eller å spise sunne plantebaserte matvarer som grønnsaker eller fullkorn kan øke levetiden.

«Studieleder, professor Frank Hu, sa studien foreslo at en middelhavsdiett som fokuserer på fisk, bønner og grønnsaker, er trolig den beste måten å forlenge livet på.

«Denne langsiktige studien gir ytterligere bevis på at redusering av rødt kjøtt mot at du spiser et annet protein eller mer fullkorn og grønnsaker kan redusere risikoen for tidlig død,» sa han.

For å forbedre både helse og miljømessig bærekraft er det viktig å tilpasse seg et middelhavskosthold eller annet kosthold som legger vekt på sunn plantekost.

Dr Giota Mitrou, forskningsdirektør ved World Cancer Research Fund, sa: «Denne nye studien styrker vårt eget bevis på at å spise rødt kjøtt eller bearbeidet kjøtt øker risikoen for kreft.»

«Vi vet at de valgene folk gjør er et resultat av miljøene de bor i, så vi oppfordrer regjeringen til å ta et dristig skritt og innføre retningslinjer, som for eksempel tilskudd på sunnere mat som frukt og grønnsaker, som gir folk mulighet til å gjøre bedre valg gjennom at deres daglige miljøer også er sunnere.»

«Vi anbefaler at folk ikke spiser mer enn tre porsjoner rødt kjøtt i uken, da dette gir en balanse mellom fordelene ved rødt kjøtt som en kilde til essensielle næringsstoffer og ulempene.»

«Vi anbefaler imidlertid at folk spiser lite eller ikke noe bearbeidet kjøtt, som for eksempel bacon.»

Men Nick Allen, konsernsjef i British Meat Processors Association, sa: «Kjøttforbruket har gått ned de siste årene i Storbritannia, og ligger godt under anbefalte retningslinjer.»

«Kjøtt har i millioner av år gitt oss viktige næringsstoffer, som proteiner, jern og sink og vitaminer, og folk bør tenke seg nøye om før de vender seg bort fra et produkt som ikke bare har tjent mennesker godt, men spilt en stor rolle i utviklingen.»

Kilde: Daily Mail / MSN livsstil